ZIŁ 41052


Samochód powstał na zamówienie KPZR, do wożenia najwyższych dostojników ZSRR a później Rosji. Został zbudowany na bazie serii 41047, pierwsze modele pojawiły się w 1985 roku. Ile ich dokładnie powstało, nie wiadomo. Maksymalnie 20 sztuk. Jeden z takich egzemplarzy jest wystawiony na sprzedaż, został zbudowany w 1989 roku specjalnie dla Michaiła Gorbaczowa. Przebieg to niewiele ponad 29 tys. km. Jednak cena jest mocno zniechęcająca – 550 tys. funtów angielskich.

ZIŁ 41052 to limuzyna o długości 6330 mm, szerokości 2086 mm, wysokości 1500 mm i 3880 mm rozstawu osi, waży 5,2 tony. Napędza ją 7,7-litrowy V8 o mocy 315 KM i maksymalnym momencie obrotowym 610 Nm. Napęd przenoszony jest na tylne koła przez 4-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Producent deklaruje prędkość maksymalną 190 km/h, ale podobno bez problemu można go rozpędzić do większych prędkości.

Oczywiście ZIŁ 41052 był solidnie opancerzony. Znaczna część elementów wpływających na bezpieczeństwo pasażerów to tylko domysły, jednakże można sądzić że był to pojazd niezawodny. Kuloodporne szyby, karoseria i ogumienie to oczywiście podstawa. Oczywiście również wykończenie było na najwyższym poziomie. Bardzo wygodne kanapy, wykończone drogim pluszem, uzupełniono najwyższej jakości skórą w kokpicie kierowcy oraz przedziale dla pasażerów. Elektryka, stylowe oświetlenie, oraz cała masa rozwiązań czyniących podróż maksymalnie komfortową.