Smart Roadster


Smart Roadster to dwuosobowy samochód sportowy produkowany w latach 2003 – 2005. Jest to jeden z projektów, który nie przyjął się na rynku i w zasadzie trudno się temu dziwić. Samochód może i wyglądał ciekawie, to co komu się podoba, to rzecz gustu, ale za sprawą słabych silników i skrzyni biegów, był po prostu kiepski.

Zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1999 roku, a w 2002 r. w Paryżu pokazano wersję produkcyjną. Występował w dwóch wariantach nadwozia, roadster i coupé. Wymiary samochodu to, długość – 3427 mm, szerokość – 1615 mm, wysokość – 1192 mm (coupé – 1207 mm), rozstaw osi – 2360 mm. Waga to tylko, w zależności od wersji, 765 – 915 kg.

Smart Roadster był wyposażony w dwa silniki benzynowe R3 o pojemności 0,7 litra, jeden o mocy 62 KM i 95 Nm maksymalnego momentu obrotowego, oraz drugi o mocy 82 KM i 110 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Była także ztuningowana jednostka (Brabus) dysponująca mocą 101 KM i 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Powstał prototyp z jeszcze jednym silnikiem, również konstrukcja Brabusa, 1,4 l V6, zbudowana z dwóch połączonych ze sobą silników 0,7 l R3, nigdy jednak nie trafił do produkcji. Było to zbyt drogie rozwiązanie. Napęd we wszystkich modelach był przenoszony na tył za pośrednictwem 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.

Jednak tu dochodzimy do sedna porażki – osiągi. Już to za sprawą silników, już, bardzo krytykowanej, skrzyni biegów, samochód z 62-konnym silnikiem do 100 km/h rozpędzał się w 15,5 sekundy, z 82-konnym w 10,9 sekundy, a wersja Brabus w 9,8 sekundy. Przy starcie ze świateł praktycznie wszyscy uciekali. Jedyną zaletą samochodu było niskie spalanie, ok. 5 litrów na 100 km.