Polski Fiat 1100 Coupé


W Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie powstał projekt samochodu sportowego, który miał pokazać możliwości polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Prototyp Polskiego Fiata 1100 Coupé został zaprezentowany w 1974 roku. Na swoje czasy wyglądał bardzo nowocześnie i futurystycznie, w projekcie widać nawiązanie min. do Lotusa Esprit. Niestety władze komunistyczne nie dopuściły go do produkcji, społeczeństwo socjalistyczne nie potrzebowało takiego samochodu.

Polski Fiat 1100 Coupé był czteroosobowy, posiadał dwoje drzwi, silnik umieszczony z tyłu i napęd na tylną oś. Ważył 900 kg. Samochód był dość szeroki i miał mały rozstaw osi, co powodowało, że był nadsterowny. Jak na swoje czasy był bogato wyposażony. Interesujące były chowane przednie światła, oraz zastosowanie tylko jednej wycieraczki z przodu.

Polski Fiat 1100 Coupé w większości został zbudowany z podzespołów innych seryjnie produkowanych aut, najwięcej z Fiata 125p i Fiata 128. Z tego ostatniego pochodził m.in. silnik, najsłabszy element projektu. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1,1 litra i mocy 55 KM był zdecydowanie za słaby. We współpracy z 4-biegową skrzynią manualną, pozwolił osiągnąć prędkość maksymalną 140 km/h. Przyspieszenie nie jest znane.

Po kilku pokazach samochód zezłomowano. Do dziś pozostało po nim tylko kilka zdjęć.