Alfa Romeo Tipo 33


W 1964 roku Alfa Romeo rozpoczął pracę nad nowym samochodem, w pełni sportowym. Pierwszy samochód oznaczony numerem 33, napędzał silnik z Alfy TZ2. W 1967 roku, zaprezentowano kolejny model, oznaczony jako Tipo 33/2. Różnił się głównie silnikiem. Napędzał go 2-litrowy V8 o mocy 270 KM. Rok później samochód wystartował w wyścigach, rozpoczynając serię zwycięstw w wyścigach, która trwała w kolejnych latach. Celem do którego dążyła Alfa Romeo, było zwycięstwo w kategorii konstruktorów, a tego pierwszym modelom sportowym nie udało sioę osiągnąć.

W1969 roku zadebiutowało Alfa Romeo 33/3, silnik V8 rozwiercony został do 3 litrów i dorzucono po 2 zawory na każdy cylinder, co pozwoliło na uzyskanie 400 KM mocy. Również ramę rurową zastąpiono konstrukcją stalową wzmacnianą tytanem. W 1971 roku moc silnika wzrosłą do 420KM, wprowadzono nową pięciobiegową skrzynię biegów i znacząco obniżono wagę pojazdu.

W 1972 zadebiutowała Alfa 33TT3 z nową ramę przestrzenną i silnikiem o mocy 440 KM, o masie zaledwie 650kg, jednak i on nie dał marce zwycięstwa w klasyfikacji konstruktorów. Alfa Romeo zajęła drugie miejsce. Jednak kolejny model zmienił sytuację diametralnie. W 1973 roku pokazano Alfa Romeo 33TT12. Samochód wyposażono w 3-litrowy d12-cylindrowy bokser, o moc 500 KM. W 1974 roku samochód wypadał bardzo dobrze, ale dopiero w 1975 r dał Alfie zwycięstwo w kategorii konstruktorów. Wygrywając siedem z ośmiu wyścigów, zmiótł konkurencję.

W 1977 roku wprowadzono model 33SC12- SC z silnikiem o mocy 520 KM. Wygrał on wszystko co było do wygrania miażdżąc konkurencję we wszystkich 8 wyścigach. Alfa Romeo ponownie zostaje mistrzem w klasyfikacji konstruktorów. W tym samym roku pojawia się jeszcze jedna wersja samochodu, model 33SC12 turbo, wyposażony w 2,1-litrowy, podwójnie doładowany silnik o mocy 640KM. Jednak Alfa, w tym samym roku, kończy z wyścigami.

Dziś modele z serii 33 to prawdziwe rarytasy. Łącznie, we wszystkich wersjach, powstało mniej niż 70 egzemplarzy.